כל מה שאתם צריכים לדעת על פשפשים

מרבית בני האדם לא מבקשים לדעת או לברר על פשפשים אלא רק לאחר שיש להם בעיית פשפשים שנוגעת להם עצמם. וזה בסדר גמור, שכן לרוב אנחנו מתעניינים בדברים כאשר הם קשורים אלינו ומשפיעים עלינו.

אז אם הגעתם לפה?, כנראה שיש לכם בעיית פשפשים ואתם מחפשים מידע על החרק מוצץ הדם בעל אופי ערפדי שנקרא פשפש.

לשמיעה של כל המאמר לנוחות שלכם  לחצו על הכפתור ההפעלה בנגן זה.

שירות הדברת הפשפש תמצאו רק אצלנו! במקום המקצועי בתחום!
כל שירותי ההדברה במקום אחד ✅
שימוש בציוד האיכותי והמתקדם ביותר ✅
מחירים הוגנים – הנחות מיוחדות לתושבי בית שמש ✅
אחריות בכתב בסיום כל פעולה ✅
שירות בכל רחבי הארץ ✅
עזרנו כבר לעשרות אלפי לקוחות בכל חלקי הארץ

עלייתו של הפשפש!

בעשורים האחרונים נרשמה עלייה חדה בדיווח על פשפשים ברמה העולמית. עלייה זו הינה ככל הנראה בעקבות בזכות שיפור אפשרויות “תפיסת הטרמפים” של הפשפש. בעולם חלה עלייה משמעותית בכמות התנועה וההתניידות בתוך מדינות ובין מדינות עקב יכולות תחבורה מפותחות. אך לא רק בהקשר של תנועה של בני אדם (תיירות ועסקים-לינה בכל מיני בתי אירוח), אלא גם עלייה בבעלי חיים המתלווים אליהם, וגם דרך עלייה במסחר וסחר ברמה עולמית. הפשפש תופס טרמפים על כל מקום שמתאים לו למגורים.

סיבה נוספת לעלייתו של הפשפש היא, העובדה שחלה ירידה משמעותית בשימוש בחומרי הדברה נגדו עקב הסיכון שיש בהם וכי החומרים המותרים היום, פחות חזקים  מבעבר ובכל מקרה יש נטייה מופחתת להשתמש בהם כי עיקר ההדברה נעשית בחדר שינה.

כל מה שצריך לדעת על פשפשים

פשפש המיטה (Cimex) – קורות חיים

רקע: מגיע ממשפחה גדולה מאד הנקראת פשפשאים המונה מעל 70 בני דודים קרובים ועוד אלפי קרובים רחוקים. נחשב כחלק ממערכת החרקים פרוקי הרגלים.

תהליך התפתחות: הפשפש הינו חרק בעל גלגול חיים חסר (אין את שלב הזחל והגולם). מביצה בוקע פשפש קטן שנקרא נימפה, פשפש הנימפה עובר חמישה שלבים בתור נימפה עד להפיכתו לפשפש או פשפשת (התפתחות איברי רבייה) בוגרים. הנימפה זקוק למנת דם החל מבקיעתו ועל כן הוא מיד עוקץ ובמהלך השלבים אף משיל את עורו. כל מחזור הגלגול (ביצה עד פשפש בוגר) הוא כחודש וחצי ובכל מקרה פשפש יכול לחיות חודשים ארוכים ועד שנה.

מראה חיצוני: צבעו שחור – אדום, גודל ממוצע גודל כחמישה עד שבעה מילימטר, בעל 6 רגלים, גוף פחוס ורחב בעל צורה ביצתית. על הגוף יש כנפים קטנות שלא משמשות לתעופה ואילו בראשו ישנם מחושים להרחה בעיקר של חמצן דו חמצני שפולטים יונקים (זיהוי קורבנות) וגם חדק המשמש לדקירה ולשאיבת הדם.

תחביבים: מציצת דם חם מיונקים, עופות ובעלי חיים (העדפה בולטת בני אדם) ולאחר מכן מנוחה של כמה ימים.

מקומות בילוי: הפשפש לא בליין גדול, אחרי ארוחה הוא אוהב לחזור למסתור שלו שהינו בדרך כלל חשוך וחמים, שם הוא מתרבה.

תכונה חיובית: לא מעביר מחלות (בשונה מחרקים אחרים כמו יתושים, פרעושים, קרציות שגם ניזונים מדם חם).

תכונה לשיפור: עוקץ רק בלילה.

הידעתם?. לפשפש יש יכולת פיתוח עמידות גבוהה, עד כדי כך שכאשר משתמשים בחומר ריסוס נגדו ויש צורך להדברה משלימה, משתמשים בחומר ריסוס אחר.

פרעוש או פשפש – זו השאלה

מרבית האנשים נוטים לבלבל בין השניים בעקבות הדמיון הגבוה ביניהם, שניהם קטנים, מוצצי דם והעקיצות שלהם מגרדות. למרות הדמיון, יש הבדלים משמעותיים ביניהם שמבחינת בני אדם החשיבות לזיהוי נכון, נובעת בעיקר משיטות ההדברה המתאימות לכל אחד מהם ומהעלות (הדברת פשפש יקרה יותר מזו של פרעוש).

פרעוש: גודלו כחמישה עד שבעה מילימטר, גופו מאורך ויש לו 2 רגלים אחוריות ארוכות וגדולות המספקות לו יכולת ניתור מרשימה של עד 20 ס”מ.

הפרעוש אינו נצמד לבני אדם אלא כמו הפשפש עוקץ (מוצץ דם) וחוזר למקומו. אולם, על בעלי חיים במיוחד כאלו בעלי פרווה (חתולים, כלבים, ארנבים וכדומה) הוא נשאר כטפיל צמוד על הגוף.

עקיצת הפרעוש יוצרת מעט נפיחות באזור ולרוב העקיצות מתרחשות עד גובה הברכיים אצל מבוגרים ואצל ילדים במרבית חלקי הגוף וזאת מכיוון שהפרעוש נמצא לרוב על הרצפה או ספה וקופץ על קורבנו. הפרעוש בשונה מהפשפש עוקץ בכל שעות היום והוא יכול להעביר מחלות בעקיצתו.

שיטות הדברה נגד פשפשים

כאשר פשפש המיטה נכנס אליכם הבייתה, נדרשת פעולת הדברה מהירה שכן, הפשפש מתרבה במהירות, הוא מתפשט לעוד חדרים בבית, הוא גורם נזקים נפשיים (במיוחד לילדים), גורם לחוסר נוחות וגירוד, מוביל לחוסר בשינה ואף מלכלך ריהוט וסדינים בשאריות דם וצואה.

תחום ההדברה מכיר בזה שמדובר באחד החרקים הקשים ביותר להדברה, משלוש סיבות עיקריות

  • חומרי ההדברה שהיו יעילים נגדו הוצאו משימוש עקב סיכון גבוה לבני אדם ולסביבה.
  • הוא נמצא בעיקר בחדרי שינה, מזרונים ומיטות ואלו אזורים שאסור לרסס בחומר עקב חשש לסיכון מי שישן עליהם.
  • יש לו יכולת גבוה לפתח עמידות לחומרי הריסוס.

הדברה אורגנית והדברה ביולוגית

מזה שנים רבות ישנה מגמה בעולם לעבור לכיוון של הדברות מבוססת על הסביבה, בכדי לצמצם שימוש בחומר רעיל מלאכותי שמסוכן ליצורים חיים ואף לצומח. אולם, דווקא מול הפשפש המציק שיטות טביעות פחות מתאימות. טרם נמצא החומר האורגני הטבעי הפוגע בפשפש על כלל צורות גלגוליו וכנראה הדברה ביולוגית לא רלוונטית כי אף אחד לא יהיה מוכן להחליף חרק אחד בחרק אחר, גם אם בסופו של דבר הוא נועד להדביר את הפשפש.

הדברה שעובדת היא הדברה משולבת

בעקבות המורכבות של הדברת הפשפש (עמידות, אזור הימצאות), והיעדר הדברות ירוקות או חומר שאינו מסוכן, השיטה הנהוגה כיום, משלבת פעולות ניקוי באמצעות שאיבה, חום גבוה (באמצעות מכשיר קיטור) וגם חומר ריסוס בצורה מבוקרת. את הפעולה הרב תכליתית הזו, יכול לבצע מדביר עם ההסמכה המתאימה ורצוי כזה בעל ניסיון בהדברת פשפשים.

אולם, התערבות זו אינה מספיקה ויש לבצע פעולות משלימות.

  • כביסות של ביגוד, מצעים, שטיחונים, וילונות בחום של לפחות 60-70 מעלות.
  • להוציא מהחדר הנגוע למרחב חיצוני פתוח (רצוי חשוף לשמש) כמה שיותר תכולה קטנה שיש בחדר, גם בכדי לאפשר למדביר להגיע לכל מקום וגם לתת ניקוי יסודי לחפצים ותכולה שגם בה הפשפש יכול להסתתר. להוציא מגירות, פנו מדפים וארונות, תוציאו ארגזים, ספרים, מזוודות וקופסאות.

בחלק מהמקרים יהיה על המדביר לחזור לאחר כשבועיים לבצע פעולות השלמה, הכל בהתאם להיקף ההתפשטות שהוא זיהה במהלך ההדברה.

עוד נושאים שיכולים לעניין אותך:

הדברת פשפשים

ריסוס נגד פרעושים

חומר הדברה נגד פשפש המיטה

עלות הדברה של פשפש המיטה

פשפש המיטה לרוב נמצא בחדרי שינה שכן הוא מעדיף ללכת כמה שפחות בכדי להגיע לארוחה שלו, יתרה מכך, לאחר העקיצה, הוא רוצה לחזור במהירות למקום המסתור שלו בכדי שלא ייתפס.

בהתאם לכך, הדברה מתמקדת בחדרי השינה בהם דיווחו הדיירים שהם חווים עקיצות. מחיר הדברה נקבע בהתאם למספר החדרים, גודלו של כל חדר וכמות הרהיטים הנמצאים בו שיש לבצע בהם את ההדברה. המחיר מתחיל ב – 800 ₪ ומגיע עד 1200 ₪ לחדר.

במקרים שהפשפשים התפשטו לכל הבית המחיר ייקבע בהתאם לכמות החדרים הכוללת אך עם הבנה שמדובר בכל הבית ולכן המחיר יעבור התאמה והפחתה.

לעוד פרטים בנושא הדברת פשפש המיטה מחיר – היכנסו למחירון הדברת פשפשי המיטה

דברים שחשוב לדעת ולבדוק לגבי המדביר

  • בעל רישיון והסמכה להדביר פשפשים. בעולם ההדברה יש שלוש רמות של רישיונות, רק בעלי רישיון מדרגה שנייה ושלישית רשאים להדביר את פשפש המיטה.
  • האם יש לו ניסיון עם פשפשים?. חלק זה משמעותי שכן צריך לדעת היכן לחפש?, וכיצד לאתר את מקומות המחבוא שלהם? ואת זה יודע מדביר שצבר ניסיון מול פשפשים. ניתן לבקש מהמדביר שייפנה אתכם לאנשים שעשה בשבילם הדברת פשפשים ולקבל מהם חוות דעת.
  • משך זמן האחריות. בכל סוגי ההדברה כנגד חרקים, מדבירים נותנים תקופת אחריות, למקרה של חזרת החרקים. למרות המורכבות בהדברת פשפשים גם בהדברה זו נהוג לתת תקופת אחריות. בדקו כמה זמן נותן אחריות והאם יש תנאים לתוקף של האחריות?.

5 עובדות שטוב לדעת על פשפשים

עובדה 1 – בזמן העקיצה לשאיבת הדם, הפשפש מפריש חומר לאזור הדקירה שתפקידו להרחיב את כלי הדם (לנוחות מציצת הדם) וגם לאלחוש המקום שהקורבן לא ירגיש (אחרת הוא עלול להתעורר ויוכל לפגוע בו).

עובדה 2 – הפשפש יודע להפריש ריח מהגוף שלו במקרה של סכנה, שתפקידו להזהיר את הפשפשים האחרים בכדי שיוכלו לברוח.

עובדה 3 – פשפשים אוהבים כביסה מלוכלכת ולחה, לכן אם אתם במלון או לנים במקום מחוץ לבית שאולי יש בו פשפשים, מומלץ להכניס את הבגדים המלוכלכים לשקית ולסגור אותה היטב ואף להניח אותה במקום גבוה שייקשו על פשפשים להגיע.

עובדה 4 –  פשפש המיטה אוהב להיות בקינים של ציפורים ויונים, כך שאם יש לכם בגג או במרפסת קן של יונה ייתכן שמקור הפשפש שהגיע אליכם הוא משם.

עובדה 5 – הפשפש הוא חרק מהיר, הוא מסוגל לעבור מרחק של מטר אחד בדקה.

כדאי לפנות אל המומחים של המרכז להדברת פשפש המיטה.

לסיכום

פשפשים קיימים כבר אלפי שנים וכנראה יהיה קיימים לפחות גם בעתיד הרלוונטי לנו. לכן טוב נעשה, אם נימנע מהכנסתם הבייתה וזאת על ידי פעולות מניעה, במיוחד סביב הכנסת חפצים וביגוד יד 2 בלי לנקות אותם היטב וסביב ביקורים ולינה במקומות חיצוניים שבהם יש חשש להמצאות פשפשים.

כאשר המניעה כשלה והפשפשים נכנסו אליכם לבית, יש לפעול בהקדם ולהזמין הדברה מקצועית, משום שפעולות הדברה מקומיות, במרבית הפעמים אינן מספיקות וככל שתקדימו בטיפול גם העלות תהיה נמוכה יותר.

קצת על החברה שלנו ועל כותב המדריך הזה:

נבו נדב - מהמרכז להדברת פשפש המיטה

נבו נדב - מהמרכז להדברת פשפש המיטה

המרכז להדברת פשפש המיטה כולל צוות של מדבירים ותיקים ובעל ניסיון רב בענף ההדברה. אנחנו הקמנו את החברה במטרה אחת – לספק לקהל הלקוחות שלנו שירותי הדברה איכותיים ומקצועיים לחיסול פשפשים אחת לתמיד. אנו מספקים את כל סוגי ההדברות הדברה ירוקה וטבעית, הדברה כימית הדברה בקיטור כאשר המטרה העיקרית שלנו היא תוצאות אמיתיות בשטח.
ענף ההדברות זה עולם ומלואו אצלנו שירות אישי הוא מעל הכל!

שאלות נפוצות

פשפשי המיטה אינם יכולים לעוף למרות שהם מצוידים במעין כנפיים קטנטנות על הגב. ישנו זן אחר שנקרא פשפש סרחן שהוא בעל כנפים ואך יכול להשתמש בהם לתעופה קצרה, אך בעיקר נעזר ברוח להתקדמות. פשפש זה אינו מפריע לבני אדם אך פוגע מאד בחקלאות שכן הוא מתחפר באדמה ואוכל שורשים.
המיטה והמזרון הם מקומות שלא ניתן לרסס חומר כימי נגד פשפשים, מכיוון שבני אדם הישנים עליהם עלולים לנשום את החומר הפעיל. לכן, הטיפול בפשפשים על מיטה ומזרון, הוא באמצעות שאיבה עוצמתית ושימוש בקיטור אדי מים רותחים. מומלץ מאד לפרק את המיטה לחלקי ולשאוב במקומות שהם בין לוחות, מוטות והמשטח. את המזרון עצמו יש להוציא מתוך הבד שעוטף אותו (עדיף לעשות זאת בחוץ בשמש), לשאוב היטב את כולו, בקפלים, בפינות וכן להשתמש במכשיר הקיטור. בסיום, מומלץ, לפחות עד לווידוא שאכן הפשפש הודבר לגמרי, לעטוף את המזרון באמצעות ניילון אריזה נצמד, בצורה הרמטית, בכדי למנוע כניסה חוזרת של פשפשים אליו.
במריבת המקרים הטיפול הוא טיפול מקומי על בסיס משחות וג’ל להרגעה. ניתן להשתמש בחומרים ביתיים כמו תמצית מלימון ודבש, מים וסודה לשתייה. במידה ויש שמנים אתריים ניתן לנסות למרוח אותם למטרת הרגעה האזור. במידה ואזור העקיצה מתנפח ומופיעים סימפטומים גופניים אחרים ייתכן ומתפתחת תגובה אלרגית (נדיר) במקרה כזה נדרש לגשת מיד לטיפול רפואי מקצועי.
תוכן עניינים

מדריכים נוספים שעשויים לעניין אותכם:

בלוג

פשפשים בבית

הורים עם ילדים בוודאי מכירים את הספר “פשפש מתלבש”, סיפור חביב לילדים על פשפש שבמשך כל היום מתלבט מה ללבוש עד שלבסוף כל היום שלו

קרא עוד »
פשפש שחור קטן
בלוג

פשפשים שחורים קטנים

העולם מסביבנו מלא בחרקים וזוחלים מסוגים שונים, קטנים וגדולים, בצבעים שונים, חלקם יכולים להכאיב לנו (עקיצות), חלק מסוכנים לנו (זיהום, העברת מחלות) וחלק מהם כלל

קרא עוד »
השאירו פרטים ומדביר מקצועי מטעמנו יחזור אליכם בהקדם
שתפו אותנו ברשתות החברתיות
לקוחות ממליצים
מידע נוסף